Iveco 8x8 als Clixtar trekker

Veldhuizen heeft de Iveco 8x8 ontwikkeld Als Clixtar trekker.

De IVECO AD410T45W wordt uitgevoerd met banden 16.00R20” op de vooras en 24 R20,5” op de achteras voor een lage bodemdruk en een betere tractie in het terrein.

Helaas is het totaal gewicht van de auto gelimiteerd op 32Ton, zodat het laadvermogen beperkt blijft. Om het laadvermogen te verhogen wordt de IVECO uitgevoerd met 2” schotelkoppeling. Door deze constructie wordt het totaal gewicht 40 Ton zodat er een hoog laadvermogen overblijft. Voor de verhuur is er een IVECO trakker gebouwd met 28M3 tank oplegger en een 45M3 Silage oplegger.

De Silage oplegger heeft zelfs een mechanische aandrijving zodat de lostijd slechts 35 seconden is.

Asstel gestuurd la Tartra met Silospace 72-26 rechtsachter Tartra met Silospace 72-26
klik op bovenstaande afbeeldingen om een groter formaat te bekijken

Veldhuizen levert eerste 10x4 aan Maessen Recycling

Na tientallen 6x6, 8x4, 8x8 en 10x8 voertuigen, levert Veldhuizen nu de eerste DAF 10x4.

De DAF FAD 400 heeft standaard 19 ton achter asstel met een as afstand van 1,31m. De achterassen worden geplaatst op 1,81 m met behoud van mechanische vering. Hierdoor wordt het draagvermogen 23 ton. Op 1,31 m voor het tandemstel is een luchtgeveerde as geplaatst met 7,5 ton draagvermogen. Zo ontstaat er een korte auto met een totaalgewicht van 50 ton.

De DAF 10x4 gaat een DAF 5-asser vervangen waar de achterassen op 1,31m staan. Met deze vorige auto waren veel problemen met aslast overschrijding. Maessen Recycling heeft de nieuwe auto laten opbouwen met een "Hardox" kipper van firma Ruizeveld. Door de kipper kort tegen de cabine te bouwen, worden de voorassen goed belast. Hierdoor kan de volledige 50 ton worden benut zonder aslast overschrijding.

 


klik op bovenstaande afbeeldingen om een groter formaat te bekijken

Demo "Mais ernte" in Maagdenburg

Op 15 en 16 oktober 2014 geven wij een demo voor "Mais ernte" in Maagdenburg.

Hierbij alvast enkele foto's. Download ook de bijbehorende pdf-bestanden: folder 1 en folder 2.

Aflevering 3 Silo Space opleggers

3x Tatra Silospace 72-36

Veldhuizen heeft aan de Fa. Jasno 3 stuks Tatra Phoenix met Silage Opleggers geleverd voor het transport van G.P.S., gras, mais en C.C.M.

De Tatra Phoenix is uitgerust met een 460 Pk Paccar MX13 motor en ZF automatische versnellingsbak met een geïntegreerde PTO voor aansturing van de hydrauliek pomp van 160 liter/minuut.

Het volledig aangedreven en luchtgeveerde onderstel is uitgerust met 600/50R22,5" banden en op de gestuurde assen met 500/60 22,5"banden. De oplegger heeft een standaard maat van 13,60 mtr. lang, 2,55 mtr. breed en 4 mtr. hoog en is uitgevoerd met 3 lucthgeveerde assen van 10 ton.

Om de bodemstructuur te behouden zijn de twee achterste assen uitgevoerd met een mechanish stuursysteem en 600/45 R22,5"banden. De opbouw is een standaard 10 mtr. lange Joskin Silo Space van 50 m3. Deze opbouw is aan de voorzijde verlengd naar 13,60 mtr. zodat het volume verhoogd is naar 72 m3.

Voor het snelle lossen is de oplegger uitgerust met twee bodemkettingen. Deze bodemketting heeft een snelheid vna 12 mtr./minuut, zodat de lostijd slecht 1 minuut en 20 seconden is.

Asstel gestuurd la Tartra met Silospace 72-26 rechtsachter Tartra met Silospace 72-26

Veldtest 2013 Rapide 8400 RS

 

Door de stijgende brandstof prijzen wordt de laatste jaren meer gras met de opraapwagen geladen dan gehakseld. Maar met gras vervoeren op langere afstand zijn containers met gehakseld gras gemakkelijk over te laden op vrachtwagens. Om ook gras op langere afstand te vervoeren tegen lage brandstof kosten heeft Schuitemaker de Rapide 8400 RS ontwikkeld. Door het snelle laden en het strak persen laadt de Rapide 8400 RS meer dan 2 x 40m³ containers met gehakseld gras. Ook zijn er minder verliezen, omdat niet overgeladen hoeft te worden en geen gras wegdwarreld tijdens hakselen. Om juiste ervaring met brandstof verbruik en banden slijtage te krijgen, bieden wij de Luctor met oplegger aan voor € 120,=/h incl. brandstof, incl. bestuurder, excl. BTW. Wij persen in de 55 m³ oplegger tot 4.000 kg droge stof. Tijdens dit rapen snijden wij op 44mm en rijden dan tot 20km/h. Als voorrijkosten rekenen wij € 1,50/km voor compensatie brandstof en bandenslijtage. Omdat wij alleen vergoeding van de kosten vragen, dient u wel vooraf te betalen. Voor berekening laagste voorrijkosten kunt u kiezen uit Koningin Wilhelminaweg 259, Groenekan of Hermelenweg 158, Zwolle.

Luctor Rapide 8400 RS

SCHUITEMAKER RAPIDE 8400 RS
 
Schuitemaker en Hovertrack hebben een snelverkeer opraapwagen gebouwd.

Door het wegvallen van rode diesel olie voor de landbouw voertuigen, wint de opraapwagen terrein ten opzichte van de grashakselaar met silagewagens.
Maar voor transport op langere afstand kan gehakseld gras in containers en snel vervoerd worden. Om ook gras in de opraapwagen snel te vervoeren, is
er een snelverkeer opraapwagen ontwikkeld met het maximale laadvermogen.

Voor het maximum laadvermogen is gekozen voor een 41 ton oplegger, welke is uitgevoerd met alle veiligheidseisen, zoals luchtremmen, A.B.S., E.S.R., zijgeleiding en anti-spray dekens in de spatborden.
Ook de stootbalk voldoet aan de snelverkeer eisen.
Voor het gemakkelijk oprijden op de rijkuil wordt de stootbalk ingeschoven en bij het rijden op de weg vergrendeld aan de achterzijden.

Voor een efficiënte aandrijving van de pick-up en de snijrotor is gekozen voor een rechtstreekse mechanische aandrijving vanaf de motor over de schotelkoppeling naar de opraapwagen.

De aandrijving in de oplegger loopt via een Cardan as met groothoek koppeling naar de originele tandwielkast van de 1.000 serie. Hierdoor kan het totale aftakas vermogen benut worden voor de snij rotor.
Om tijdens het transport op hoge snelheid geen lading te verliezen is de opbouw aan de bovenzijde voorzien van een versterkt vrachtwagen zeildoek.

Zo kan het netto laadvermogen van 26 ton volledig benut worden.

Fransman investeert in 2 Drakkar opleggers

alt

Voor efficiëntereoogst van gras, mais en Miscanthusheeft fa. Colin (Frankrijk) in 2 Drakkaropleggersgeïnvesteerd en zijnmaishakselaaromgebouwd.

De Drakkar opleggers zijn standaard uitgevoerd met mechanisch gestuurde assenstootbalk, zijgeleiding en ESP en mogen met een (Frans) kenteken over de snelwegen rijden.

In het veld worden de opleggers getrokken door een schotel op de hakselaar. Hiervoor is de New-Holland F7070 uigevoerd met (2) 900/66R32”Michelin voorbanden en (4) 600/60R32”achterbanden.

Midden boven de achterbanden is een 2”schotelkoppeling gemonteerd met een schotelhoogte van 1.45 mtr. Voor het gemakkelijk aan en afkoppelen zijn de Drakkar opleggers uitgevoerd met hydraulische steunpoten en snelkoppelingen voor hydraulische en luchtaansluiting.

Om tijdens het laden genoeg vermogen te hebben voor het voortbewegen en het hakselen is er gekozen voor een hakselaar met een 18 liter Caterpillar motor van 685 Pk met een extra grote hydraulische pomp voor de aandrijving van de achteras.

Hovertrack 4x4 trekker met oplegger

Schaalvergroting in de landbouw en toenemende eisen voor het wegverkeer met landbouwvoertuigen hebben geleid tot de ontwikkeling van de nieuwe Hovertrack 4x4 trekker. De trekker is geschikt voor zowel snelverkeer tot 80 km/h op de autosnelweg als voor zwaar ploeteren door de akkers.

Met de nieuwe 4x4 trekker wordt het Hovertrack programma uitgebreid met een universeel inzetbare trekker. De hier getoonde 65 kuubs silageoplegger is namelijk maar één toepassing, er kan bijvoorbeeld ook een 28 kuubs mest-tankoplegger worden aangekoppeld. Als basis voor de Hovertrack 24-41 dient een Iveco Trakker AD190T41W, en dat is een 4x4 trekker met 410 pk. De standaard Iveco cabine is vervangen door een exemplaar wat ontwikkeld is voor de landbouwsector. Door de centrale zitpositie en het vele glas heeft de chauffeur een uitstekend zicht op de ondergrond en op het overige verkeer. Het Iveco dashboard is verplaatst naar de rechterkant van de chauffeur waardoor het zicht optimaal is. Uiteraard is er een prima airco aan boord om de temperaturen in de glazen cabine binnen de perken te houden.

Euro5
Achter de Euro5 Iveco 13 liter dieselmotor is een ZF As-Tronic, geautomatiseerde 16 versnellingsbak gemonteerd. De overbrenging van de naafreductie in de achteras is aangepast op de grotere wielen met banden. Veldhuizen monteert 710/50 banden op 30,5 inch wielen op de achteras en daarvoor werd de overbrenging vergroot van 1:3,2 naar 1:5,7. Hiermee komt de eindsnelheid op een begrensde 80 kilometer per uur. Op de vooras zijn 495/75 banden op R24 wielen gemonteerd. Veldhuizen koos voor een 4x4 trekker als basis in verband met de wendbaarheid en het lage eigen gewicht maar daarmee is de beperking het maximale gewicht 18 ton in het buitenland. Door de montage van een extra, hefbaar asje achter de achteras komt daar 4,5 ton bij! Dit 'tandemstel' is nu goed voor 16 ton in Europa en daarmee zijn de mogelijkheden behoorlijk uitgebreid. De extra as doet overigens alleen dienst als het voertuig beladen is. In het terrein en als er leeg gereden wordt de as gelift worden.

Silageoplegger

Achter de trekker is een Veldhuizen oplegger gekoppeld met een Veldhuizen stuursysteem met twee gedwongen bestuurde fusee assen. Hiervoor zijn twee Iveco Trakker voorassen gebruikt. Dit zijn lichte assen met een grote stuurhoek van 26 graden en een hoog remvermogen. Het bijzondere aan het stuursysteem is dat de oplegger ook in hondengang achter de trekker aan kan rijden. Dat is bij het laden erg goed voor de structuur  van de bodem, maar bijvoorbeeld ook handig bij het lossen in krappe ruimtes.
De oplegger is geheel door Veldhuizen ontwikkeld en gebouwd, en voor de opbouw is een Joskin bak verlengd. Doordat de Hovertrack voorzien is van een load sensing pomp met een capaciteit van 250 liter per minuut bedraagt de lostijd slechts 1,5 minuut. De lading wordt binnen tien seconden afgedekt met een fijnmazig net wat werkt door middel van een hydraulisch systeem.  De opbouw is 12 meter lang en de inhoud bedraagt 65 kuub. Die enorme inhoud is vooral handig bij het vervoer van gras of gehakseld mais. Netto kan er 25 ton aan lading meegenomen worden in de oplegger en daarmee is het totaalgewicht van de combinatie 44 ton.

Iep van der Meer

klik op de afbeelding voor een grotere versie

Hover 24-41 met VMA 28M3 Agri tank

Hover 24-41 met VMA 28M3 Agri tank voor  Hover 24-41 met VMA 28M3 Agri tank achter

klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave